Repertoriu

Carmen

Georges Bizet

  • Premieră mondială
  • Opéra Comique din Paris, 3 martie 1875
  • Premieră Opera Română Craiova
  • 19 octombrie 2002
  • Durată
  • aprox. 3h – două pauze
  • Menţiuni
  • Spectacol în limba franceză cu supratitrare în limba română

Operă în patru acte compusă de Georges Bizet.

Libretul de Henri Meilhac și Ludovic Halévy, după nuvela cu același nume a lui Prosper Mérimée.


Acţiunea se desfăşoară în Sevilla, la începutul secolului XIX.

ACTUL I

Într-o piaţă din Sevilla, nu departe de o fabrică de ţigări, soldaţii corpului de gardă privesc plictisiţi forfota mulţimii. Apare tânăra ţărancă Micaëla care îl caută pe Don José, dar acesta va sosi pentru următorul schimb de pază. Micaëla pleacă, dar va reveni mai târziu. Câteva semnale de trompetă anunţă schimbarea gărzilor care atrage atenţia trecătorilor. În curând piaţa se umple cu lucrătoarele de la fabrica de ţigări printre care se află şi Carmen, frumoasa ţigancă, permanent înconjurată de admiratori (arie – Habanera). Singurul care nu-i acordă atenţie este soldatul de gardă Don José pe care nu-l impresionează nici cântecul, nici dansul plin de temperament al fetei. Totuşi, înainte de a se reîntoarce în fabrică, Carmen îi aruncă lui Don José o floare pe care acesta, uimit de îndrăzneala, dar şi de frumuseţea fetei, pe care de-abia acum o observă, nu se poate abţine să n-o ridice. Micaëla revine, găsindu-l pe Don José singur şi îngândurat. Ea îi aduce veşti de la mama sa care locuieşte singură, într-un sat din apropiere. Amintirile locurilor natale trezesc în sufletul lui Don José sentimente de nostalgie şi dragoste (duet). După plecarea fetei, Don José este hotărât să împlinească dorinţa mamei sale ca să se căsătorească cu Micaëla.

Din curtea fabricii se aud ţipete. Scandalul a fost provocat de către Carmen, care a lovit-o cu cuţitul pe una dintre lucrătoare. Căpitanul Zuniga îi ordonă lui Don José să o aresteze pe vinovată. Cu mâinile legate, Carmen vorbeşte, cântă şi dansează (arie – Seguidilla), folosindu-şi tot farmecul pentru a-l cuceri pe tânărul soldat care, în cele din urmă, o lasă să fugă. Planul celor doi era să se întâlnească mai târziu, la hanul lui Lillas Pastia, dar pentru abatere de la îndatorire, Don José va fi arestat.

ACTUL II

La hanul lui Lillas Pastia, petrecerea este în toi (Cântec gitan). Soseşte toreadorul Escamillo care este sărbătorit pentru ultima sa victorie şi care povesteşte despre viaţa lui plină de primejdii, dar şi de bucuria celui care învinge în aclamaţiile mulţimii (arie). Escamillo este fermecat de frumoasa Carmen, dar declaraţiile sale de dragoste sunt respinse cu răceală. Deocamdată Carmen îi este credincioasă lui Don José pe care îl aşteaptă. Acesta este şi motivul pentru care ea refuză să-şi însoţească prietenii contrabandişti care se pregătesc să pornească din nou pe cărări ascunse de munte (cvintet). Din depărtare se aude chemarea înflăcărată a lui Don José. Exuberantă, Carmen cântă şi dansează numai pentru el. Dar, sunetul goarnei ce-i cheamă pe soldaţi la cazarmă pentru apel o întrerupe. Furioasă Carmen îl alungă pe tânărul soldat, ironizându-i simţul datoriei. Don José scoate de la piept floarea pe care Carmen i-o aruncase la prima lor întâlnire, acum ofilită, dar care îl însoţise şi între zidurile reci ale închisorii, şi îi declară dragostea sa pătimaşă şi sinceră (arie). Carmen profită de acest moment de slăbiciune şi îi sugerează să părăsească armata pentru a deveni, alături de ea, contrabandist. Revoltat de această propunere, Don José se hotărăşte s-o părăsească dar, la ieşirea din cârciumă, se întâlneşte cu Zuniga, care revenise de dragul Carmencitei. Orbit de gelozie, Don José trage sabia împotriva superiorului său. Contrabandiştii chemaţi în grabă reuşesc să îi despartă. Pentru Don José mai există acum o singură scăpare: fuga cu Carmen şi prietenii ei alături de care, în afara legii, va reuşi să-şi păstreze libertatea (scenă şi cor).

ACTUL III

La adăpostul nopţii, FrasquitaMercedes, Don José, DancairoRemendado şi ceilalţi contrabandişti se strecoară cu grijă prin trecătorile munţilor. Simţind că sentimentele lui Carmen faţă de el au pălit, Don José, ajuns dezertor şi contrabandist, suferă cumplit. Într-adevăr, gândurile lui Carmen, pentru care dragostea şi credinţa nu însemnau mare lucru, se îndreaptă către viteazul Escamillo. Dorind să fie din nou liberă, ea îi sugerează lui Don José să renunţe la felul lor de viaţă şi să plece, dar acesta, într-o violentă izbucnire de mânie şi gelozie, o ameninţă cu moartea.

Carmen şi prietenele ei îşi ghicesc viitorul în cărţi. Pentru Carmen, acestea prezic moartea (aria cărţilor). Soseşte Micaëla care, credincioasă dragostei sale, a reuşit să ajungă până în aceste locuri singuratice pentru a-l salva pe Don José (arie). Apropierea unor paşi o sperie şi o determină să se ascundă. Apare Escamillo mânat de pasiunea pentru Carmen. Între el şi Don José are loc o scurtă luptă cu cuţitele, dar însăşi Carmen intervine. Escamillo pleacă mulţumit nu înainte de a-i invita pe toţi la viitoarea coridă din Sevilla. Micaëla este descoperită. Don José se vede nevoit să o urmeze aflând că mama sa e pe moarte.

ACTUL IV

E zi de sărbătoare la Sevilla. Mulţimea se pregăteşte să-l aclame pe Escamillo într-o nouă coridă. Acesta apare zâmbitor alături de Carmen, care este acum iubita lui. După ce toreadorul intră în arenă, Carmen, neascultând sfatul prietenelor sale, acceptă să vorbească pentru ultima oară cu Don José. Acesta încearcă prin toate mijloacele – de la declaraţia de dragoste până la ameninţarea cu moartea – să o convingă să revină la el.

Carmen îl respinge cu dispreţ, apoi cu furie, dorind să scape cât mai curând şi să ajungă în tribunele din care se aud strigătele spectatorilor care îl îmbărbătează pe Escamillo, îi aruncă în faţă inelul primit de la el. Înnebunit de gelozie Don José o ucide cu o lovitură de pumnal, mărturisindu-şi apoi fapta în faţa tuturor.

 

*Grigore Constantinescu și Daniela Caraman-Fotea, Ghid de operă, București, 1971

**Ana Buga și Cristina Maria Sârbu, 4 secole de teatru muzical, București, 1999

***Ioana Ștefănescu, O istorie a muzicii universale, Vol. IV, București, 2002