Stagiune

Zâna păpuşilor

Josef Bayer

  • Premieră Opera Română Craiova
  • 14 martie 2013
  • Durată
  • aprox. 55’
  • Menţiuni
  • Spectacol în limba română

Balet în două acte compus de Josef Bayer.

Regia artistică și coregrafie: Francisc Valkay (Timișoara)

Asistent regie artistică și coregrafie: Olguța Ilie

Scenografia: Răsvan Drăgănescu

 

Regia tehnică: Iulian Tudosie

Sonorizare: Sorin Tican, Victor Valeriu Mihai

Maestru de lumini: Roberto Bujor

Machiaj: Andra Stanciu

Coafură: Ioana Boicea

 

Distribuţia:

 

Zâna păpușilor – Olguța Ilie

Ucenicul – Anca Țecu

Proprietarul – Nicolae Popa

Colombina – Melanie Izzo

Arlechinul – Andrea Chiappetta

Aristocrata – Cristina Vlad

Aristocratul – Alexandru Chera

Țăranca – Amina Almahadin

Țăran/General – Laurențiu Nicu

Păpușa stricată – Raul Bălșeanu

Păpușa chinezească – Alina Onofrei

Păpușa japoneză – Erna Marin

Păpușa mama-papa – Miruna Sara Ungureanu

O fetiță cu păpușa – Amelia Țenescu

Perechea tiroleză – Alexandra Iordache și Mihai Bălăceanu

Dans spaniol – Beatrice Smit și Pavel Uncu

Guvernanta – Andreea Enache

Lebăda – Alexa Maria Popescu

Două calfe – Laurențiu Tacoi și Răzvan Segărceanu

 

Ansamblul de balet al Operei Române Craiova

Clasa de Balet „Attitude” a Operei Române Craiova, în parteneriat cu Asociația I.S. Drăgulescu – Prof. coordonator: Olguța Ilie

 

TABLOUL I

Acțiunea se petrece în anul 1888 la Viena, într-un magazin de păpuși „Kärntnerstrasse”. Proprietarul acestui magazin, un negustor tipic, oferea păpuși rare, cu calități artistice. În magazin avea ca ajutor o calfă plină de servilism și un tânăr ucenic. Un factor aduce corespondența, un comisar marfă, iar printre aceștia se strecoară și o fetiță cu păpușa ei stricată, rugându-l pe proprietar să i-o repare. Dar patronul refuză cererea fetiței, pe motiv că ea nu are bani. Întristată, fetița vrea să plece, dar ucenicul se apropie pe ascuns și ii promite că va repara el păpușa după închiderea magazinului.

În magazin intră o pereche de țărani, care vin pentru prima dată în oraș și, privind în vitrină, rămân uimiți de luxul păpușilor expuse.

Dar iată că proprietarul face plecăciuni. Cui? Desigur, unei familii bogate de englezi, care intră în magazin. Patronul și calfa speră la o afacere bună, oferă serviabili păpușile spre vânzare, în timp ce ucenicul râde de figurile caraghioase ale englezilor. Păpușa prezentată de patron nu funcționează. Supărat, acesta aruncă vina pe ucenic.

Decepționați, englezii vor să părăsească magazinul, dar proprietarul, insistent, îi roagă să mai rămână, pentru a-i determina să cumpere o păpușă foarte scumpă. În tot acest timp, țăranii care au asistat la scena de mai sus, numărându-și puținii bani, se mulțumesc să cumpere doar o păpușă mică.

Proprietarul închide magazinul, ucenicul însă se furișează din nou înăuntru și repară pe ascuns păpușa fetiței.

TABLOUL II

Ucenicul lucrează noaptea, pentru a repara păpușa. Obosit, adoarme… În visul său, păpușile care pentru el nu înseamnă marfă, ci opere de artă și știință, îl trezesc la viață.

Pe favorita sa – Zâna păpușilor – o vede ca pe stăpâna păpușilor. Din toate colțurile apar cele mai frumoase păpuși, care dansează. Bucuria acestei serbări este întreruptă de apariția păpușii care a dat greș când a fost oferită familiei de englezi și din cauza căreia tânărul ucenic a fost pedepsit, păpușă care se arată cu o figură amenințătoare.

Ucenicul vrea să fugă, dar cum se întâmplă întotdeauna în vis…abia poate să se miște din loc. Păpușile îi vin în ajutor, închizând păpușa stricată în cutia ei, iar serbarea continuă. Deodată se face întuneric, iar tânărul se trezește șezând pe podea. Dezamăgit, își dă seama că totul a fost numai un vis. Între timp s-a făcut ziuă și fetița bate la fereastra magazinului.

Vesel, tânărul ucenic îi arată că și-a ținut promisiunea, reparându-i păpușa.

 

* Francisc Valkay – coregraf